Den nya skatten på plastpåsar är numera införd vilket gör att allt fler konsumenter väljer att använda påsar i andra material för att bära hem sin mat och sina shoppingköp. Så varför inte ta vara på trenden genom att använda tygpåsar i din marknadsföringsstrategi?
Det finns flera fördelar med att marknadsföra med tygpåsar med tryck på i dessa dagar. Den nya plastpåseskatten är nämligen en verklighet och har gjort att flera konsumenter undviker att köpa sådana och hellre bär med sig en tygkasse till affärerna. Så varför inte se till att de bär en påse med din logga på? Då får du nästan helt gratis marknadsföring plus att du bidrar till en bättre miljö. Tygpåsar har nämligen långt fler miljöfördelar än vad en plastpåse har, vilket kan vara bra att tänka på.
”Visste du till exempel att en tygpåse i bomull behöver användas flera tusen gånger för att komma upp i samma miljöpåverkan en endaste plastpåse har?”
Fördelar med tygpåsar med tryck på mot plast
De flesta plastpåsar är miljöfarliga medan tygpåsar är mer miljövänliga och något som uppmuntras av miljökämparna att användas i stället. Visste du till exempel att en tygpåse i bomull behöver användas flera tusen gånger för att komma upp i samma miljöpåverkan en endaste plastpåse har? Det är något som bland annat Sveriges radio skriver om som även förklarar vikten av exakt vilket tygpåsen måste ha för att detta ska gälla. Så något som är bra att tänka på är att det både finns för- och nackdelar med både plast och tyg, men vad som däremot kan vara intressant är att det också handlar om vad du bär i påsen – välj alltid ekologiskt och miljövänligt framställda varor och använd påsen väl så gör du ett slag för miljön.