Affärsutveckling är något man brukar fokusera lite mer på inom ett företag vid speciella tidpunkter, som när företaget har hamnat i en kris, när man är nystartade som företag eller när man vill göra större förändringar eller omstruktureringar inom företaget. Visst kan affärsutvecklingen inte alltid vara det som är högst prioriterat och hamnar i fokus, så att det sker i vissa perioder är fullt naturligt.
Men affärsutvecklingen borde ändå vara något som mer eller mindre alltid finns i företagets medvetande, även när det går bra och behovet är mindre. Det är kanske när allt inom företaget flyter på som bäst som man har mest tid till att utbilda personalen och relevant personal hur man ska kunna leda företaget så bra som möjligt genom kriser. Mindre eller större kriser är något som drabbar alla företag förr eller senare. Utbildningar inom exempelvis business continuity handlar om att lära sig hur man ska lyckas med att säkerhetsställa organisationens överlevnad i alla de lägen och situationer som verksamheten kommer att ställas inför.
Det är inte lätt att behålla verksamhetens kärnvärden när företaget på olika sätt sätts i gungning, och vid kriser är det lätt hänt att man tappar taget kring det som man bör fokusera på för att kunna klara sig så bra som möjligt. Att som företag ha en plan kring hur man ska agera och vad inom företaget som är viktigt att skydda och hålla fast vid är därför viktigt. Vad som en utbildning inom affärsutveckling kommer att beröra inom företaget är punkter som organisationens vision och mål samt dess taktiker och strategier för att ta sig dit.